Accu reviseren, of toch een nieuwe kopen?

Wanneer de capaciteit van je accu na een paar jaar terugloopt, kun je twee dingen doen: een nieuwe accu kopen of je accu reviseren. Omdat een nieuwe accu behoorlijk in de papieren kan lopen, is het reviseren van de accu een interessante optie. Maar wat is dat eigenlijk?

De accu: zo zit het

De accu van een elektrische fiets bestaat uit een behuizing met daarin een pakket accucellen en een batterij-regelaar. De Engelse term daarvoor is Battery Management System; de afkorting BMS is de gebruikelijke benaming voor deze regelaar. Bij revisie worden het cellenpakket en, als dat mogelijk is, de elektronica vervangen. In veel gevallen is het eindresultaat een accu die meer capaciteit heeft dan toen je hem de eerste keer kocht. Bovendien is laten reviseren goedkoper dan een nieuwe accu kopen én is het beter voor het milieu, omdat bijvoorbeeld de behuizing gewoon opnieuw gebruikt wordt. Pas wel op met laten reviseren binnen de garantieperiode; vaak vervalt hierdoor je officiële garantie.

Kun je elke accu laten reviseren?

Nee, helaas: vooral bij duurdere merken is de accu zodanig beveiligd dat je niets anders kán dan een nieuwe kopen. Dat is duurder dan een accu laten reviseren. Wel weet je zeker dat je ook meteen een nieuwe behuizing en nieuwe elektronica krijgt. Maar de kans dat de capaciteit groter wordt, is klein (tenzij je dit moment aangrijpt om een accu-upgrade aan te schaffen): een fabrikant zal echt niet meer cellen in de accu stoppen dan strikt noodzakelijk.

Nieuwe accu of reviseren?

Of je je accu van je e-bike kunt laten reviseren, hangt dus af van het merk. Vuistregel is dat hoe goedkoper de fiets, des te groter de kans dat de accu gereviseerd kan worden. Voor zowel een nieuwe accu als voor reviseren is iets te zeggen: het ligt dus voor ene groot deel aan je wensen en aan je budget.

Accu & Motor

Status
Onderwerpen
Reacties
Weergaven
Users
Datum 
© Copyright 2019, E-bike platform