Onderhoud elektrische fiets: alles wat je moet weten

Of je nou een mountainbike, racefiets of elektrische fiets koopt, iedere tweewieler heeft onderhoud nodig. Een e-bike vraagt vanwege alle techniek nog wat extra aandacht. Je kunt een elektrische fiets voor een groot deel zelf onderhouden, al heeft de moderne tweewieler soms ook een kleine of grote beurt van een goede fietsenmaker nodig. Op deze pagina lees je diverse slimme fietsonderhoud-tips.

Zelf je elektrische fiets onderhouden

Eenvoudige onderhoudsklusjes kun je prima zelf doen. Sterker nog, dat is zelfs een vereiste wanneer je de komende jaren zonder belemmeringen van de fiets wilt genieten. Ga voor een lange levensduur dus zuinig met je e-bike om. Maak de elektrische fiets in ieder geval regelmatig grondig schoon. Vuil kan zich op namelijk plaatselijk ophopen, waardoor gevoelige fietsonderdelen sneller slijten. Een simpele fiets-onderhoudset bevat een poetsdoek, fietsreiniger en hulpmiddelen om de ketting schoon te maken. Denk bijvoorbeeld aan een ontvetter, kettingborstel en kettingolie. Verder zijn een emmer water, spons en zeepsop geen overbodige luxe. Gebruik overigens liever geen hogedrukreiniger of tuinslang met een harde straal. Hiermee spuit je namelijk het vet weg dat onderdelen van je e-bike beschermt tegen vuil. Bovendien spuit je het vuil ook nog eens vaak naar moeilijk bereikbare plekken.

E-bike onderhouden: hoe doe je dat?

Een fietsketting schoonmaken is met een speciale ontvetter snel gepiept. Sproei naast de ketting ook de tandwielen, derailleurs en cassette in, waarna je het een paar minuten laat inwerken. Je kunt de ontvetter beter niet voor het remsysteem gebruiken, want dat kan resulteren in piepende remmen. Met een zachte spons en een neutraal schoonmaakmiddel kun je nu de vervuilde onderdelen schoonmaken. Gebruik bij de elektrische fietsonderdelen liever niet te veel water – en zeker niet bij de accu. Na afloop van de schoonmaakbeurt droog je de e-bike zo goed mogelijk af. Je gebruikt hiervoor bijvoorbeeld een oude theedoek. Voorzie de ketting als laatste van een verse olielaag en pomp de banden op.

Kleine reparaties uitvoeren

Voor kleine reparaties is er in bijna iedere wijk wel een fietsmaker aan huis te vinden. Heb je thuis voldoende ruimte en het juiste gereedschap, dan ga je net zo gemakkelijk zelf aan de slag. Je kunt het beste een fiets ophangen voor onderhoud en eenvoudige reparaties, zodat je goed bij de onderste fietsonderdelen kunt komen. Dat verkleint ook nog eens de kans op lichamelijke klachten. Er bestaan ophangsystemen voor aan de wand en het plafond. Houd wel rekening met het maximale draagvermogen, want een e-bike is zwaarder dan een reguliere fiets.

Een aantal herstelwerkzaamheden leent zich prima voor een fietsreparatie aan huis. Denk bijvoorbeeld aan een fietsband plakken. Hoe plak je een band van een elektrische fiets is een veel gestelde vraag. Bij een klein gat hoef je het wiel er gelukkig niet uit te halen. Met een setje bandenlichters, licht schuurpapier, lijm, plakkers, een fietspomp en een emmer water kun je normaliter iedere band plakken. Fiets- en kluswinkels verkopen kant-en-klare bandenplaksets. Na de reparatie pomp je de geplakte band weer op, waarbij je rekening houdt met de aanbevolen bandendruk. Gebruik hiervoor bij voorkeur een fietspomp met een ingebouwde drukmeter. Met de juiste bandenspanning fiets je namelijk lekker licht.

Wat lastiger om te doen is een fietsketting spannen. Dat is bij een normale tweewieler vrij eenvoudig, maar gaat dat bij een e-bike een stuk lastiger. Hiervoor kun je daarom het beste terecht bij een goede fietsenmaker.

Servicebeurt elektrische fiets

Je e-bike heeft veel baat bij een servicebeurt. Fiets je het liefst zo veilig mogelijk, dan is het een geruststellende gedachte wanneer een erkende fietsenmaker je nieuwe e-bike na de eerste kilometers grondig nakijkt. Zo gaat de fietsspecialist indien nodig de ketting spannen, remmen afstellen, bouten vastdraaien en elektrische contactpunten nakijken. De monteur voert bovendien veiligheidshalve ook een controle van de fietsverlichting uit, waarbij de lampjes zo nodig worden vervangen. Logischerwijs is er vanaf de allereerste servicebeurt veel aandacht voor de accu. Elektrische fiets-bezitters ontkomen er niet aan om regelmatig het elektrische systeem na te laten kijken. Voor sommige e-bikes is er met enige regelmaat zelfs een software-update beschikbaar. Tot slot laat je bij een servicebeurt de elektrische fiets schoonmaken met professionele reinigingsmiddelen. Hierbij zorgt de fietsenmaker voor een soepel lopende ketting. Dat scheelt thuis weer onderhoudswerk!

Wat kost een servicebeurt elektrische fiets?

Werp bij een nieuwe e-bike ook even een blik op de aanvullende kosten. Servicebeurt fiets-abonnementen zijn bij nagenoeg iedere dealer inmiddels gemeengoed. Meestal is de eerste servicebeurt bij de aanschaf van een e-bike inbegrepen, terwijl je voor de tweede en derde onderhoudsafspraak een bijdrage betaalt. De prijzen van een basisbeurt verschillen per fietsenwinkel. Het tarief ligt gemiddeld op zo’n 65 euro.

Kleine onderhoudsbeurt elektrische fiets

Voor jaarlijks onderhoud breng je een e-bike naar de plaatselijke fietsenwinkel. Een kleine onderhoudsbeurt kan bijvoorbeeld meteen gebeuren wanneer je je fiets wegbrengt voor een noodzakelijke fietsreparatie: de fietsenmaker kan dan meteen even een aantal essentiële onderdelen nakijken. De ketting spannen, spaakspanning controleren en derailleur afstellen dient tenslotte regelmatig te gebeuren. Gunstig is dat de e-bike na deze werkzaamheden doorgaans heel wat soepeler ‘loopt’. Vanzelfsprekend controleert de fietsenmaker ook de bandenspanning.

Elektrische fiets-onderdelen die de monteur moet vervangen, zijn vaak behoorlijk prijzig. Deze kosten komen boven op het standaardtarief van een kleine onderhoudsbeurt.

Kleine reparaties uitbesteden

Bij het jaarlijkse elektrische fiets-onderhoud komen er wellicht kleine tekortkomingen aan het licht. Zo komt het nog weleens voor dat de monteur de versnelling van de fiets gaat repareren. Bij haperingen van de versnellingen laat je, afhankelijk van het model, de naafversnelling afstellen en reguliere versnelling afstellen. Deze werkzaamheden zorgen ervoor dat de e-bike weer vlekkeloos schakelt en voorkomen het welbekende ‘doortrappen’. De kosten voor een reparatie hangen af van de aanschaf van vervangende onderdelen en het arbeidsloon. Afhankelijk van de fietsenwinkel ligt het arbeidsloon doorgaans ergens tussen de veertig en zeventig euro per uur.

Grote beurt elektrische fiets

Gaat je e-bike al wat langer mee, dan kun je een grote onderhoudsbeurt overwegen. Na jarenlang intensief gebruik is uitgebreid e-bike onderhoud namelijk onvermijdelijk. Mogelijk heeft de elektrische fiets inmiddels een langere remweg. In dat geval kan de monteur veiligheidshalve de remschijven vervangen of remblokken vervangen. Bij schakelproblemen kan de fietsenmaker bovendien de derailleur vervangen. De kosten van een enkele reparatie vallen nog best mee. Zo duurt het vervangen van een band of remblok pakweg een kwartier, dus de fietsenmaker rekent daarvoor weinig arbeidsloon. Bij meer herstelwerkzaamheden ben je al gauw ruim honderd euro kwijt voor een grote onderhoudsbeurt. Fiets-bezitters met trapondersteuning zijn gemiddeld genomen meer kosten voor onderhoud kwijt dan bezitters van een reguliere (race)fiets of mountainbike.

Onderhoud fietsaccu

Iedere elektrische fiets heeft een eigen batterij. Deze accu is aan slijtage onderhevig. Met de juiste zorg gaat de fietsaccu nog jarenlang mee. Gebruik in ieder geval altijd de meegeleverde oplader en pak geen adapter van een ander fietsenmerk. Stel de accu verder niet bloot aan een lage temperatuur van pakweg beneden de tien graden. Verstandig is om de batterij in de winter uit de e-bike te halen, want in de schuur of garage daalt de temperatuur flink. Bewaar de accu liever op kamertemperatuur. Belangrijk is ook om de batterij nooit met een volledig lege acculading op te bergen. Na diepontlading werkt het onderdeel mogelijk niet meer (goed). Koppel de elektrische fiets ten slotte niet dag en nacht aan de lader.

Wanneer accu elektrische fiets vervangen?

Gemiddeld houdt een fietsaccu het tussen de vijf en acht jaar vol, maar korter kan ook. Dat hangt natuurlijk voor een groot deel samen met hoe intensief je hem gebruikt en hoe vaak je hem oplaadt. Een nieuwe accu voor je e-bike is een dure aangelegenheid. Een nieuwe accu kan namelijk al snel vele honderden euro’s kosten. Check daarom eerst of vervanging wel echt noodzakelijk is. Laat de accu eerst volledig leeglopen en laad de batterij vervolgens weer helemaal op. Bij kou breng je het onderdeel eerst op kamertemperatuur. In veel gevallen kun je een fietsaccu resetten. Op de behuizing bevindt zich in dat geval een bescheiden resetknop. Nadat je dit resetknopje een aantal seconden indrukt, gaat er bij veel accu’s een lampje knipperen. Probeer de accu nu volledig op te laden.

Fietsaccu reviseren

Geeft het resetten van de accu geen resultaat? Dan kun je misschien de fiets-accucellen vervangen. Dit noemt men ook wel het reviseren van je huidige fietsaccu. Een gespecialiseerd bedrijf maakt de behuizing eerst schoon en monteert vervolgens verse energiecellen. Dankzij het gebruik van de bestaande behuizing ben je minder geld kwijt vergeleken met de aanschaf van een nieuw exemplaar. Daarnaast is het ook nog eens beter voor het milieu. Bedenk goed dat hergebruik niet in alle gevallen het gewenste resultaat geeft. Ga daarom in zee met een gerenommeerd bedrijf dat dit klusje kan klaren. Neem je liever geen enkel risico? In dat geval ontkom je niet aan de aanschaf van een nieuwe accu.

Add a Comment

© Copyright 2019, E-bike platform