E-bike kopen? Voorlichting fietshandels vaak onduidelijk en onjuist

Uit een poll van Kieskeurig.nl blijkt dat mensen die een e-bike kopen, vooral letten op de capaciteit van de accu. Logisch: een e-bike is een grote uitgave en dan wil je natuurlijk wel weten hoeveel kilometer je kunt fietsen voordat de accu leeg is – én hoeveel jaar zo’n accu eigenlijk meegaat. Dus ga je naar de fietsenwinkel, want daar weet je zeker dat je deskundig advies krijgt. Toch? 

Wil je de hele test lezen? Hier kun je hem gratis downloaden!

 

Niet dus. Een team mystery shoppers van Kieskeurig bezocht de afgelopen weken zes verschillende fietszaken – zowel winkels waar maar één merk verkocht wordt als winkels met een breder assortiment. We deden ons voor als consumenten die voor het eerst een e-bike wilden kopen, dus voor wie alles wat met elektrische fietsen te maken heeft helemaal nieuw was. We stelden vragen over onder meer het opladen van de accu, de actieradius, over de levensduur van de accu en de motor en over de mogelijkheid om kapotte accu’s te laten repareren. 

Het goede nieuws: bij de meeste winkels werden we uitgebreid en vriendelijk te woord gestaan. 

Het slechte nieuws: van de antwoorden werden we niet veel wijzer. 

 

Natuurlijk hadden we niet verwacht bij alle winkels dezelfde antwoorden te krijgen. Want waar bij het ene merk een 300Wh-accu standaard is, levert een ander alleen maar 600Wh-accu’s. En daar zit wel verschil tussen. Maar dat ook de antwoorden op algemene accu-vragen zó uiteen zouden lopen …  

Accu: actieradius 

Om maar met het belangrijkste te beginnen: niet alle antwoorden verschillen. Zo zeggen alle bezochte fietsenhandelaren dat de actieradius van een accu afhankelijk is van veel verschillende factoren (denk: wind tegen, heuvelachtig terrein, een hogere ondersteuningsstand) én dat de actieradius zoals die in brochures en op websites wordt vermeld gemeten is onder de meest gunstige omstandigheden. Op één na zeiden alle fietshandelaren ook dat de verwachte actieradius die je tijdens het fietsen op het schermpje ziet vooral gezien moet worden als indicatie en dat je daar een aantal procenten vanaf moet halen om er zeker van te zijn dat je niet halverwege je fietstocht strandt met een lege accu. Eén fietsverkoper was echter stellig: “Wat er op het schermpje staat is heel realistisch. Dat is echt gemeten.” Pas later voegde hij eraan toe dat dat meten wel op vlak terrein gebeurd was … 

 

Accu: opladen 

Heel wat minder eens waren de fietsverkopers het over onze vraag hoe we het beste onze fietsaccu konden opladen. De een vertelde ons dat we bij voorkeur moesten opladen als er nog 10 tot 20% in zat, een ander zei dat we hem gewoon elke dag moesten opladen, een derde gaf het advies te laden naar behoefte terwijl weer een ander ons wist te vertellen dat we de accu echt zover mogelijk moesten leegrijden voordat we hem aan de lader hingen. Volgens onze accu-expert maakt het in principe niet zoveel uit of je accu’s niet helemaal oplaadt of leegrijdt. Wel zou steeds een klein beetje ontladen en dan weer tot vol opladen op termijn wat extra slijtage kunnen geven. 

Ook over de beste plek om op te laden zijn de fietsverkopers het niet eens. Het merendeel zegt dat je dat, vooral in de herfst en winter, het beste binnen kunt doen omdat de accu gevoelig is voor kou. Ook het opladen in een vochtige schuur wordt afgeraden. Eén fietshandelaar zegt echter dat het helemaal niet uitmaakt of je binnen of buiten oplaadt. Kou zou volgens hem alleen van invloed zijn op de capaciteit, niet op het opladen zelf. En wat zegt de accu-expert? Bij lekker weer, dus zonder veel regen, kou of vocht, is buiten prima. Maar binnen is altíjd goed, wat voor weer het buiten ook is.  

 

Accu: levensduur 

Wie een elektrische fiets koopt, weet dat er een punt komt waarop je de accu moet laten repareren of vervangen. Maar het is natuurlijk wel prettig als je van tevoren weet wanneer dat ongeveer is. Daarom vroegen we naar de levensduur van de accu. De antwoorden verschilden, en niet zo’n beetje ook. Die verschillen hadden we voor een deel wel verwacht: een kleinere accu gaat doorgaans minder lang mee dan een accu met een hogere capaciteit, puur omdat je een grotere accu minder vaak hoeft op te laden – en het is dat laden waar de accu van slijt. Wat dat betreft kun je het vergelijken met de accu van een smartphone, die ook na een x-aantal keer laden achteruit gaat. 

Maar zelfs met dagegeven in het achterhoofd verbaasden de antwoorden ons. Opvallend is dat de meeste fietshandelaren een duur in jaren aangaven. Sommigen waren voorzichtig (3 tot 5 jaar), anderen waren een stuk optimistischer (6 tot 8 jaar). Maar om een duur in jaren aan te geven, moet je wel weten hoe vaak en hoe ver iemand fietst. Door deze variabelen niet uit te vragen, is zo’n aanduiding op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. In alle gevallen meldden de handelaren, nadat wij doorvroegen, dat het om de levensduur ‘bij normaal gebruik’ ging – maar wat dat normaal gebruik dan inhoudt, dat werd door niemand bevredigend uitgelegd. 

Een paar handelaren koppelden de levensduur van de accu wél aan het aantal keer opladen. Daar kun je als consument natuurlijk veel meer mee: als je na een paar maanden gebruik merkt dat je de accu ongeveer 3 keer per week oplaadt en je de toezegging hebt gekregen dat je de accu ongeveer 600 keer kunt opladen voordat deze aan vervanging toe is, dan weet je dat de accu ongeveer 4 jaar meegaat (200 weken). Toch werden we ook hier niet heel veel wijzer van: waar de ene fietshandelaar het hield op 500 tot 600 opladingen, had een ander het over 1500 opladingen. De accu-expert hanteert als vuistregel dat een accu ongeveer 500 laadbeurten meegaat; laad je hem half op, dan telt dat als ongeveer een halve laadbeurt.   

 

Accu op: repareren of niet? 

Een accu slijt veel sneller dan de andere onderdelen van een e-bike. Ter illustratie: uit het onderzoek van Kieskeurig blijkt dat 25% van de mensen met een e-bike van 4 jaar of ouder de accu al eens heeft moeten laten repareren of vervangen. Als het aan de fietsenhandelaren ligt, moet je de accu vooral vervangen. Ze zijn unaniem: repareren kán, maar doe het vooral niet. “Je garantie vervalt.” “De ene keer lukt het wel, de andere keer niet.” “Gereviseerde accu’s zijn na een paar jaar weer overleden.” Eén handelaar meldt zelfs doodleuk dat repareren niet kan, “die [accu] is dan echt aan vervanging toe.”  

Het is niet verwonderlijk dat het kopen van een nieuwe accu op zo’n grote schaal wordt aangeraden. Op dit moment kost een nieuwe accuafhankelijk van de capaciteit, namelijk tussen de 400 en 800 euro. Ja, je leest het goed: een bedrag waar je een mooie gewone fiets voor zou kunnen kopen. Zou de afkeer van repareren niet vooral te maken hebben met de kans op handel? Het is maar een vraag … 

Want repareren is wel degelijk een optie. Dat zegt ook Kees Bakker (TestKees) van de Fietsersbond. “Op zich is reviseren een goede oplossing. Check wel of het bedrijf betrouwbaar is. Kijk hoe lang het revisiebedrijf al op de markt is en of je online reviews kunt vinden.” 

 

Motor 

Naast informatie over de accu vroegen we de fietsverkopers ook informatie over de gebruikte motoren. Een middenmotor – waarbij de motor bij de trapas zit en reageert io de druk op de pedalen – is anno 2019 het meest gangbaar. Door de plaatsing voelt een e-bike met deze motor ook stabieler en natuurlijker aan. Voorwielmotoren komen nog wel voor, maar steeds minder. Slechts één fietsverkoper raadde ons een voorwielmotor aan. “Een middenmotor is vooral voor mensen die op vakantie gaan naar heuvelachtig gebied.” Voor de gewone forens raadde hij een voorwielmotor aan.  

… en dat is dus tegenovergesteld aan het advies van alle andere fietshandelaren. Eén van hen legt zelfs uit hij een voorwielmotor eigenlijk alleen aanraadt aan mensen die door een lichamelijke beperking – denk aan een kunstknie of COPD – zelf niet goed meer kunnen fietsen. Een voorwielmotor staat eigenlijk altijd ‘aan’ en geeft al ondersteuning zodra je de pedalen ronddraait, terwijl een middenmotor zich als het ware aan jouw rijgedrag aanpast: hoe meer jij je inspant, des te krachtiger wordt de ondersteuning. 

 

E-bike kopen: wat is de beste fiets voor mij? 

‘Mij’ is in dit geval een vrouw van middelbare leeftijd die, zoals we de fietsenhandelaren vertellen, de e-bike vooral voor woon-werkverkeer (15 kilometer heen, 15 kilometer terug) wil gebruiken en die een budget heeft van rond de 1800-1900 euro. Een middenmotor heeft de voorkeur.  

Met deze informatie zou het voor de fietsverkopers niet moeilijk moeten zijn om een geschikt model te vinden. Toch merken we dat de meeste verkopers ons vooral naar wat duurdere modellen proberen te leiden. In één geval werd een fiets van 1800 euro getoond, maar dat bleek – later pas – exclusief accu te zijn. Ook werden goedkope fietsen wel getoond, maar werden daarvan vooral de nadelen genoemd én kregen we wel goedkope fietsen te zien, maar bleken de proefrit-modellen veel luxere en duurdere uitvoeringen te zijn. Natuurlijk is dat niet onlogisch: een verkopen wil vooral verkopen – en hoe meer of duurder, hoe beter. Maar netjes vinden we het niet: we hebben niet voor niets een budget aangegeven! Slechts één fietsenhandelaar dacht echt goed mee en liet ons een fiets zien van een onbekend merk, waarbij de motor en andere onderdelen wel van bekende merken waren. Zo bleef de fiets bijna binnen budget, terwijl de kwaliteit wel hoog was. 

We legden de fietshandelaren ook de vraag voor of we beter een dure fiets met een standaard accu konden kopen of een wat goedkopere fiets maar dan met een accu-upgrade. De meningen waren verdeeld. De helft van de handelaren adviseerde vooral de duurdere fiets (“want de fiets gaat langer mee dan de accu”), terwijl de andere helft juist voor de accu-upgrade in combinatie met een iets goedkopere fiets zou gaan. Om daar in één adem aan toe te voegen dat je met een goedkope fiets echt wel inlevert op kwaliteit. Het meest positief was uiteindelijk de fietsverkoper die al eerder had meegedacht. Hij kwam er rond voor uit dat hij voor de duurdere fiets zou gaan, maar “als ik kijk naar de wensen van mevrouw, dan is het toch verstandiger om een grotere accu te nemen in combinatie met een goedkopere fiets.” 

 

Klantvriendelijk? 

Bijna alle bezochte fietsenhandelaren stonden ons uitgebreid en geduldig te woord. Bijna, want bij één winkel voelden we ons geen klant, maar vooral een nummer waarmee een target gehaald kon worden. De verkoper in deze winkel was informatief wel goed, maar ratelde vooral specificaties af en leek als enige doel te hebben ons zo snel mogelijk een testrit te laten maken. Meedenken met de klant gebeurde bij de meeste winkels, maar niet overal en niet overal even sterk. 

 

Conclusie 

Veel informatie die we kregen was niet in alle gevallen even juist. Een onderwerp als garantie leverde weinig tegenstrijdige antwoorden op; de antwoorden op onze accu-vragen waren echter zó divers dat we daar niet veel wijzer van zijn geworden. En dan hadden wij ons van tevoren nog ingelezen …We kunnen al met al dus wel stellen dat het met de voorlichting in fietswinkels niet overal even goed gesteld is. Het advies is dan ook om je, voordat je een e-bike gaat kopen, goed voorbereidt. Alleen dan kun je de zinnige adviezen van de onzinnige adviezen scheiden.  

Een andere conclusie die we kunnen trekken is dat, met name de winkels waar maar één merk verkocht wordt, het prijsbeleid niet heel transparant is. Er wordt geschermd met inruilpremies, speciale acties en kortingsprijzen. Daarbij wordt de druk nog opgevoerd met opmerkingen als “Maar deze actie loopt nog maar twee dagen.” Van dat soort pressie-uitspraken zijn we niet gediend: rond de 2000 euro uitgeven, dat is echt wat anders dan even een halfje wit en een pak melk halenOok hier geldt dus: bereid je voor en bedenk goed wat je écht wilt uitgeven aan een elektrische fiets. 

Wil jij een e-bike kopen? Download dan onze checklist met aankooptips!

Fietswinkel ervarin...
 

Fietswinkel ervaringen

Status
Onderwerpen
Reacties
Weergaven
Users
Datum 
0
19
Kjeld van Dijk
apr 16
apr 16
© Copyright 2019, E-bike platform
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub