Op slot! Zo wordt je elektrische fiets niet gestolen

Je wilt natuurlijk niet dat je dure elektrische fiets gestolen wordt. In dit artikel leggen we je uit hoe je je e-bike het beste op slot zet en wat voor sloten je daarvoor kunt gebruiken. Heb je je fiets verzekerd, dan moet je zeker doorlezen: verzekeraars vergoeden fietsdiefstal namelijk alleen wanneer je een slot hebt gebruikt dat aan strenge eisen voldoet!

Soorten fietssloten

Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt natuurlijk helemaal voor je nieuwe elektrische fiets. Een goed slot – of liever nog twee – is dan ook echt noodzakelijk om je bezit veilig te houden. Daarvoor kun je kiezen uit verschillende soorten.

Allereerst is daar het ringslot, dat vrijwel standaard op alle nieuwe elektrische fietsen wordt meegeleverd. Hiermee voorkom je dat een dief met je fiets kan wegrijden. Fijn, maar eigenlijk is een ringslot – hoe sterk ook – niet voldoende voor een afdoende beveiliging van je fiets.

In theorie kan een dief een fiets met alleen een ringslot namelijk meenemen, bijvoorbeeld in een busje of aanhanger. Hij kan dan ergens anders in alle rust proberen het ringslot te kraken. Wil je je fiets echt goed beveiligen, dan zet je hem dus altijd ook ergens aan vast met een extra slot.

Extra sloten

Je kunt daarbij kiezen uit kettingsloten, kabelsloten, beugelsloten, insteeksloten en vouwsloten. Welk soort fietsslot je kiest maakt niet zo heel veel uit, zolang het maar ART-gecertificeerd is. Het ART-keurmerk geeft aan hoe goed een slot bestand is tegen dieven. Heeft een slot helemaal geen ART-keurmerk (zoals bijvoorbeeld goedkope sloten die je koopt bij prijsknallers en voordeelwinkels), dan kun je het beter links laten liggen.

Kies een ART-slot

ART is verdeeld in 5 categorieën (=hoeveelheid sterren), van ART-1 tot en met ART-5. Hoe meer sterren, des te veiliger het slot. ART-4 en ART-5 zijn vooral bedoeld voor scooters en motoren. ART-1 is een ‘instapmodel’: je voorkomt hiermee dat je fiets wordt gestolen wanneer je even weg bent, bijvoorbeeld een boodschap doen.

Voor elektrische fietsen wordt (op zijn minst) ART-2 aangeraden, of ART-3. Sterker nog: wil je een verzekering afsluiten voor je e-bike, dan verplichten de meeste verzekeraars je om minimaal een ART-2 slot te hebben. Kijk in de voorwaarden van jouw verzekeraar om te kijken welke eisen er voor jou gelden. Koop je een slot, dan moet je ook de bon bewaren en het sleutelnummer noteren. Het kan zijn dat de verzekeraar om deze gegevens vraagt.

Je herkent een ART-slot aan het ART-logo, sterren (de hoeveelheid geeft de categorie aan) en een viercijferig nummer, het zogenoemde goedkeuringsnummer. Wil je weten of jouw slot ART-gecertificeerd is, dan kun je dat controleren op de site van Stichting Art.

Goed vastzetten doe je zo

Hoe kun je je fiets nu het beste vastzetten? Als je slot lang genoeg is, is het slim om het door het voorwiel en frame te halen en vervolgens vast te zetten – bijvoorbeeld aan een boom, lantarenpaal of fietsenrek. Op deze manier kan ook het voorwiel niet uit je fiets gehaald worden.

Is er in de omgeving niets waaraan je je fiets kunt vastzetten? Rijd dan een stukje verder totdat je een plek vindt waar dat wel kan, of kijk of er een bewaakte stalling in de buurt is. Die vind je in de meeste stadscentra. Wil je helemaal het zekere voor het onzekere nemen, zorg dat dan ook je accu op slot zit – of haal de accu eruit en neem hem mee.

Ook thuis achter slot en grendel

Ben je weer thuis, dan kun je de fiets het beste binnen zetten, bijvoorbeeld in de schuur of in de box. Zet hem ook daar op slot: mocht er ingebroken worden en mocht je fiets meegenomen worden, dan vragen verzekeraars vaak om beide sleutels die bij het slot horen. Zo weten ze zeker dat jij niet slordig met je fiets bent omgegaan.

Gadgets op de fiets
 

Gadgets op de fiets

Status
Onderwerpen
Reacties
Weergaven
Users
Datum 
© Copyright 2019, E-bike platform